Czym jest i do czego służy tuleja cylindryczna?

Jednym z bardzo ważnych elementów silnika spalinowego, gdzie porusza się tłok, jest tuleja cylindryczna. Jest to część, która wchodzi w skład kadłuba silnika. Jej równomierność pracy musi być jak najwyższa, ponieważ element musi być odporny na drgania. Równomierność zapewnia bezpieczne działanie silnika. Poprzez zastosowanie elementu blok silnika nie pracuje z tłokiem.  Wysoką jakość wspomnianego elementu gwarantuje materiał, z jakiego tuleje zostają wytwarzane.

Dzięki temu materiałowi są też bardzo wytrzymałe. Tuleje produkowane są z bardzo dużą dokładnością, ponieważ ich parametry muszą być odpowiednie. W chwili produkcji trzeba zwracać uwagę na każdy najmniejszy szczegół. Poddawane są także różnego rodzaju badaniom w celu osiągnięcia wysokiej i jak najlepszej jakości tulei.

Tuleja cylindryczna — rodzaje

Można znaleźć tuleje mokre, suche, odlane w kadłubie (wykonane z tego samego materiału co kadłub silnika) oraz z wymiennym pierścieniem ogniowym.

Niektóre spalinowe silniki zawierają w swoim kadłubie tuleje mokre. Są one stworzone z materiału, który zawiera właściwości ślizgowe. Tuleje mokre wciskane są w cylinder, więc ich powierzchnia zewnętrzna ma kontakt z płynem chłodzącym. Wiąże się to z poprawą wymiany ciepła między powierzchnią zewnętrzną a wewnętrzną elementu. Zaletą jest, że wymiana elementu jak i jego montaż jest bardzo uproszczony. Po osadzeniu ich w kadłubie nie wymagają one obróbki. Trzeba pamiętać, że jest to rodzaj tulei cylindrycznych, których nie można zastosować w dolnozaworowych silnikach. Jest to spowodowane brakiem pełnego styku, czyli brakiem odpowiedniej szczelności, między głowicą a obwodem tulei cylindra. Oznacza to, że nad tłokiem nie mieści się komora spalania, dodatkowo rozciąga się na zawory boczne, co powoduje połączenie się tulei cylindra i szczeliny między korpusem silnika z komorą spalania. Wada to zwiększenie się długości boku silnika i zarazem zmniejszenie sztywności konieczne jest wtedy zamontowanie dodatkowych uszczelnień, które muszą znaleźć się między tulejami a kadłubem. Takie zastosowanie nie tylko powoduje wzrost masy jednostki napędowej, ale również chroni przed ryzykiem nieszczelności, które doprowadza do przedostania się płynu chłodzącego do oleju silnikowego.

Przeciwieństwem do tulei mokrych są tuleje suche. Również są wciskane w cylinder, jednak nie mogą mieć żadnego kontaktu z cieczą chłodzącą. Tuleje o grubości ścianek 2-4 mm wciskane są w specjalnie wytworzony otwór, co pozwala na zastosowanie tulei o materiale, który ma dobre właściwości mechaniczne. Wymiana tego elementu jest możliwa, przy użyciu standardowego tłoka. Wadą części jest gorsze odprowadzanie ciepła z powodu podwójnej ściany cylindra, aluminiowej i żeliwnej. 

W silnikach spalinowych pracujących z dużym obciążeniem wykorzystuje się tuleje cylindryczne z wymiennym pierścieniem ogniowym. Uszczelnia się on z głowicą cylindrów. Umieszczony w górnej części tulei. Odpowiednia pozycja jego ustawienia uzależniona jest od dociskającej siły.